Saturday, August 22, 2009

Pelajar Jepun berkunjung ke Cenderamata Dua


19 PELAJAR UNIVERSITI WASEDA LAWAT CENDERAMATA DUA

KOTA KINABALU: Seramai 19 pelajar dari Universiti Waseda Jepun yang kini sedang berada di Sabah telah mengunjungi Kampung Cenderamata Dua Likas, pagi kelmarin untuk berkongsi pengalaman mengenai pengurusan sampah di kampung itu.
Pelajar-pelajar Jepun itu yang menyertai Projek Borneo itu diketuai Masateru Konno telah diberi taklimat mengenai Zon Kampung Tanpa Sampah oleh Ketua Kampung Abd Mumin Rasam dan Mulkaseh Haji Renda.
Kampung Cenderamata Dua Likas merupakan satu-satunya kampung yang diiktiraf sebagai Zon Kampung Tanpa Sampah di ibu negeri.
Rombongan pelajar dari Jepun itu yang ditaja oleh Pusat Sukarela Waseda tiba 10 Ogos lepas dan berada di negeri ini sehingga 2 September depan telah melakukan pelbagai program kemasyarakatan untuk meningkatkan kesedaran mengenai pentingnya menjaga alam sekitar.
Mereka telah mengadakan program pengurusan sampah di Kampung Numbak, mengadakan sesi bimbingan alam sekitar bersama penduduk kampung.
Sepanjang berada di negeri ini mereka telah mengadakan pertemuan dengan Mayor Bandaraya Kota Kinabalu, Datuk Iliyas Ibrahim.


PELIHARA ALAM SEKITAR....Sebahagian pelajar dari Universiti Waseda bergambar di pintu masuk Kampung Cenderamata Dua Likas pagi kelmarin
.

1 comment: